zaterdag 8 december 2012

Kaas Gnocchi in Pesto Saus

Ik had nog air-dried Cheddar kaas over, dus zat ik na te denken over hoe ik hem het beste kon gebruiken. Gelukkig kwam ik op dit recept in Artisan Vegan Cheese. Ik heb hem een beetje aangepast en i.p.v. tomatensaus heb ik pesto saus gebruikt. Alles Made-from-scratch!

Kaas Gnocchi in Pesto Saus

Ingrediënten

1 kg vastkokende aardappels (je kunt kruimige aardappelen gebruiken - ik gebruik vastkokende aardappels omdat die minder 'lege' calorieën hebben)
275 gram geraspte Cheddar Vegan kaas (zelfgemaakt of je kunt Vegan kaas van Cheezly kopen) 
160 gram - 200 gram pasta meel (je kunt ook normale bloem gebruiken)
2-3 eetlepels edelgistvlokken
1 theelepel zout

2 teentjes (Spaanse) knoflook
1 - 1.5 Handjevol basilicum blaadjes
2 eetlepels pijnboompitten
zout & peper
1-2 eetlepels edelgistvlokken (optioneel)
olijfolie

Instructies

1. Kook de vastkokende aardappels in een pan met ruim (gezout) water totdat ze zacht zijn MET schil. Als ze klaar zijn, laat ze eerst wat afkoelen voordat je met een vork de huid ervan afhaalt (dit gaat gemakkelijk). Terwijl het afkoelt, maak de pesto (hieronder). 

2. Pureer de aardappelen met een stamper of een 'ricer' en voeg de kaas toe aan het warme mengsel. Mix goed. Voeg dan de bloem toe (begin met 160 gram en voeg meer toe als het nodig is), zout en edelgistvlokken. 

3. Plaats het mengsel op de aanrecht en kneed het totdat het zacht is en goed aanvoelt. Vorm het deeg in een bal, verdeel het in vieren en maak van elk deel een lange sliert. Knip de sliert in gelijke deeltjes van ongeveer 1-2 cm. Plaats ze op een gedeelte aanrecht met wat bloem en bedek ze met een vochtige keukendoek of kook ze meteen. 

4. Kook de gnocchi in kokend water: ze zinken eerst en komen naar boven - dan zijn ze klaar. Wanneer je ze eruit haalt, plaats ze in een vergiet. 

5. Plaats de pesto de pan waarin je de gnocchi hebt gekookt (die natuurlijk leeg is), en voeg dan de gnocchi toe. Plaats ze in een kom en enjoy!! 

Pesto

1. Hak de knoflook in kleine stukjes en voeg toe aan je vijzel. Stamp ze tot een puree. Voeg dan de pijnboompitten toe (hoeveel je zelf wilt) en doe het zelfde. 

2. Verwijder de basilicumblaadjes van de steel en voeg de blaadjes toe. Zorg ervoor dat je ze goed verwerkt. Voeg nu wat zout en peper toe, en als je dit wilt, de edelgistvlokken.  

3. Als het mengel goed tot een puree is verwerkt, voeg dan beetje bij beetje de olie bij. Ik vind een beetje olie goed, maar andere hebben de voorkeur aan wat meer olie, zodat ze meer pesto hebben.

4. Proef de pesto om te kijken of het goed is, en zo niet voeg meer olie / zout / peper of edelgistvlokken toe.


5. Plaats de pesto de pan waarin je de gnocchi hebt gekookt (die natuurlijk leeg is), en voeg dan de gnocchi toe. Plaats ze in een kom en enjoy!!



0 reacties :

Een reactie posten

Leave a comment, message, greeting...I will read it!
(P.s. jammer genoeg lukt het mij niet om een reply achter te laten. Ik probeer dit te fixen! Ik lees en waardeer jullie comments wel ^^)