zaterdag 29 december 2012

Kalá

Een van mijn favoriete Antilliaanse Snacks is Kalá, een snack dat traditioneel bestaat uit black-eyed peas (weet even geen Nl vertaling), eieren, madame jeanette (hele hete peper) en wat meel. Vandaag had ik weer heel veel zin erin, dus had ik hem gemaakt. Hier het recept!

Recept

250 - 300 gram black eyed peas, die je overnacht laat weken in ruim water (pas op, ze worden heel groot, dus je moet ze in een grote bak plaatsen)

1 flinke eetlepel cayenne of chili poeder - okay, je kunt ook gerust een Madame Jeanette peper gebruiken, maar de laatste tijd ben ik heel gevoelig voor het 'pittige' geworden, dus ik gebruik hem niet meer

1/2 - 1 theelepel hot sauce

1 theelepel zout

2 - 3 eetlepels bloem

Lijnzaad ei:

A. Plaats 3 - 5 eetlepels lijnzaad (gemalen of heel) in een sauspannetje met 3 maal zoveel water. 

B. Kook de lijnzaad totdat het een soort gel wordt, en laat dit een beetje afkoelen voordat je dit bij de rest van de ingredienten toevoegd. 

OF

2 eetlepels eivervanger (1 eetlepel aardappelzetmeel, 3/4 eetlepel tapiacomeel en 1 theelepel bakpoeder en 1/2 theelepel baking soda). 


1. Plaats de ingredienten in een foodprocessor en maal ze totdat het 'deeg' een beetje samenkomt. De black eyed peas hoeven niet fijngemalen te worden, het is juist goed als het wat brokkelig is. 

2. Zet een koekenpan op een middenhoog vuur met wat olie erin, en pak 2 eetlepels. Vorm de kala met de 2 eetlepels en plaats ze zo 1 voor 1 in de koekenpan als die heet is. Als je eenmaal een hele cirkel hebt, kun je beginnen de kalá om te keren en wat plat te drukken (hoeft niet). 

3. Serveer met een lichte of friszure saus, bijvoorbeeld vegan sour cream of een vegan yoghurt dipje. Hij is ook lekker op zichzelf. 

Smakelijk eten en veel plezier in de keuken!
Fey

0 reacties :

Een reactie posten

Leave a comment, message, greeting...I will read it!
(P.s. jammer genoeg lukt het mij niet om een reply achter te laten. Ik probeer dit te fixen! Ik lees en waardeer jullie comments wel ^^)