woensdag 12 december 2012

Oh My Jackfruit!

Jackfruit...heb je daar weleens mee gekookt?
Jackfruit oftewel Nangka, is een hele goed vleesvervanger.

Huh? Fruit als vleesvervanger? Jazeker!

De jackfruit lijkt veel op een zuurzak van de buitenkant en is rijk aan zetmeel en vezels. De smaak lijkt een beetje op dat van een (zure) banaan. Je kunt zowel het rijpe fruit (op foto) als de onrijpe variant (wel gekookt) gebruiken. Je kunt jackfruit in Aziatische winkels of toko's vinden.



Hoewel de Jackfruit hier in Nederland niet zo populair is, wordt het in Amerika veel gebruikt, vooral als vervanger van varkensvlees of kip. Het absorbeert toegevoegde smaken goed (kruiden, sauzen, etc.) en heeft een vlezige structuur.

Als je het rijpe fruit wilt kopen, moet je wel even weten dat je veel duurder uit bent dan de geblikte variant (doet zijn werk prima!). Dit is 1 van de merken waaronder je (jonge) jackfruit kan vinden. Als je er hartige gerechten mee gaat maken, gebruik de variant die in een 'brine' zit, NIET IN SIROOP!!


Het eerste recept dat ik met deze jackfruit gemaakt, is afkomstig van het boek Vegan Sandwiches Save the Day; de Carnitas Sandwich




Koken van jackfruit, na het voor ± 24 uren gemarineerd te hebben. 

Jackfruit op de sandwich, met guacamole en cashew cream

Carnitas Sandwich

Ik had toen nog veel jackfruit over, dus heb ik een 'Mexicaanse' Lasagna gemaakt (eigen recept), door tortilla's, de jackfruit, rode kidney bonen en mozzarella in laagjes op elkaar te stapelen. Dit is het resultaat:




Heb jij ooit Jackfruit geprobeerd? Zo niet, ga je het gebruiken? En wat voor recepten wil jij ermee maken?
Ik heb nog 2 blikken jackfruit in de kast staan, en ik wil graag een 'pulled pork' recept ermee maken, dus ik ga er binnenkort een eigen recept posten!! 

Veel plezier in de Keuken! 
Bedankt voor je aandacht   :)
Fey


Dit vind je misschien leuk:

Seitan!


2 opmerkingen :

  1. Waar heb je die jackfruit gekocht? :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb mijn jackfruit gekocht bij de Amazing Oriental in Den Haqg. Volgens mij verkopen alle Amazing Orientals jackfruit, te vinden bij geblikte waren. Is wel makkelijk te missen, dus goed kijken!

    BeantwoordenVerwijderen

Leave a comment, message, greeting...I will read it!
(P.s. jammer genoeg lukt het mij niet om een reply achter te laten. Ik probeer dit te fixen! Ik lees en waardeer jullie comments wel ^^)