maandag 28 januari 2013

DIY Ketchup

DIY Ketchup

Ik hou heel veel van ketchup, en ik heb het vaak in gekocht, totdat ik erachter kwam hoe makkelijk het is om zelf ketchup te maken. Van dit recept heb ik ongeveer 2 liter ketchup gekregen, en ik heb al 1 liter in 2 weken verbruikt! Ik heb dit recept gemaakt in de slowcooker....maar je kunt het ook gewoon in de pan koken!

Recept

4 blikken biologische tomaten in blokjes, of ± 2 kilo verse tomaten, of ± 800 gram -1 kilo tomatenpuree

1 kleine ui
1 teen knoflook met de hart verwijdert

1/3 cup licht bruine basterdsuiker of rietsuiker
1/3 cup appelazijn

1/2 theelepel mosterd poeder, of 1 eetlepel verse mosterd
1/4 theelepel kaneel
1/2 eetlepel gemberpoeder
1/4 theelepel allspice
1/4 theelepel kruidnagel
1/2 theelepel hotsauce
2 eetlepels zout
2 eetlepels italiaanse kruiden
1 theelepel versgemalen peper

1. Doe de ui en knoflook in de foodprocessor en maal ze fijn. Doe alle ingrediënten in de slow cooker / pan en laat ze 2 - 3 uren op een hoog koken / in de pan laat je ze voor een uurtje of zo koken totdat het mengsel dikker is.

2. Pureer het mengsel met een staafmixer als je ketchup wilt zonder stukjes erin. Laat het dan verder koken totdat het indikt - totdat het een ketchup dikheid heeft, en voilá - je hebt ketchup!

Zo makkelijk is het om DIY Ketchup te maken!! En het is veel lekkerder dan de enigszins zure ketchup dat je in de supermarkt koopt. Bewaar het in de koelkast. Het blijft een paar weken goed, maar het is op voordat je het weet!

Je kunt het recept ook halveren, als je een kleinere portie wilt, of je kunt de rest als cadeautjes aan je vrienden geven.

Geniet ervan en veel plezier in de keuken! 
Fey ^.^

0 reacties :

Een reactie posten

Leave a comment, message, greeting...I will read it!
(P.s. jammer genoeg lukt het mij niet om een reply achter te laten. Ik probeer dit te fixen! Ik lees en waardeer jullie comments wel ^^)