dinsdag 29 januari 2013

DIY Sojavrije Vegan Butter

Mattie van de veganbaking.net  heeft een hele gave recept bedacht voor een DIY Vegan Butter. Ik was hier heel blij om, omdat de meeste Amerikaanse kookboeken die ik heb hiervan gebruik maken (dus vegan butter). Toen ik het recept zag was ik wel een beetje teleurgesteld omdat 1 van de beste melken die je kon gebruiken van soja gemaakt was, en je gebruik moet maken van lecithine (hier kan ik vreemd genoeg wel tegen). Er moest toch een andere optie zijn?

En toen begon mijn tocht, op zoek naar the next best thing notenmelk. Trouwens, op de website geeft Mattie ook een recept voor een sojavrij bananen boter, maar die heb ik nog niet geprobeerd te maken ^.^

En toen kwam ik op het antwoord: Pompoen(zaden)melk! Pompoenzaden hebben bijna net zoveel proteïne als sojabonen en dus een goede vervanger voor sojamelk. Eerst probeerde ik er yoghurt mee te maken, en dit was een succes (alhoewel ik een blend van pompoenzaden voor de proteïne  cashewmelk voor de yoghurtsmaak en havermelk gebruikte voor dikte). En ik kreeg een lekkere dikke yoghurt, die ook naar yoghurt smaakte!

Toen probeerde ik de pompoenzaden (zonder blend) in de boter, en het kwam er lekker zacht en boterig uit. Ik had het recept al eens eerder gemaakt met hempmelk, maar deze boter was een beetje zurig en irriteerde me!

Hoe maak je pompoenzaadmelk? Makkelijk! Laat 1 cup / 240 gram pompoenzaden een uur weken in wat water voordat je het met 3 cup water / 750 ml water blend totdat je een melk krijgt. Gebruik dit in het onderstaande recept:

60 ml + 2 theelepels pompoenzaadmelk
1 theelepel appelazijn
1/4 + 1/8 theelepel zout

105 gram gesmolten kokosboter
1 eetlepel zonnebloemolie

2 1/4 theelepel zonnebloem lecithine
1/4 theelepel xanthan gum / 3 theelepels agar agar poeder

1. Plaats de melk, appel azijn en zout in een klein kommetje en klop ze samen met een vork. Laat het ongeveer 10 minuten staan. Als je agar agar gebruikt, voeg het dan nu toe en laat het staan totdat het mengsel dikker is geworden.

2. Smelt de kokosboter zachtjes in een pan. Voeg de zonnebloemolie toe, en mix dit met een staafmixer of in de blender. Voeg dan de lecithine toe en laat deze even zacht worden voordat je het melkmengsel toevoegd en laat blenden.

Het mengel wordt een dikke emulsie.

3. Voeg het mengel gauw toe aan een siliconen ijsblokjesmat. Laat hem 1 uur hard worden in de freezer. Bewaar het in een luchtdichte container voor 1 maand in de koelkast of in de freezer voor 1 jaar.

Deze boter is echt geweldig. Je kunt hem ook in grotere batches maken, als je meer nodig hebt. Vervang normale boter gewoon met deze boter of smeer hem eens lekker op je brood.

Ik heb er een taart mee gemaakt:




0 reacties :

Een reactie posten

Leave a comment, message, greeting...I will read it!
(P.s. jammer genoeg lukt het mij niet om een reply achter te laten. Ik probeer dit te fixen! Ik lees en waardeer jullie comments wel ^^)