maandag 7 januari 2013

I love DIY: Chips

Ik ben dol op DIY of DHZ. Waarschijnlijk ben je het vaak tegengekomen op blogs of websites. Maar waar staat het precies voor? DIY of DHZ staat voor Do it Yourself of Doe het Zelf.
Sinds ik 18 was en ik op mezelf was gaan wonen ben ik obsessed met waar ingredienten vandaan komen en hoe je iets helemaal van scratch kunt maken.

Ik vond het heel leuk om bijvoorbeeld te kijken waaruit een recept bestaat en hoe het gemaakt wordt, bijvoorbeeld hoe maak je loempiadeeg? Of ketchup, mayonaise en mustard? Of aparte dingen zoals vissaus en worchestire saus?


Het is vooral shocking om er achter te komen hoeveel geld we besteden aan producten die je makkelijk DIY thuis kunt maken, die we alledaags gebruiken. Natuurlijk heb ik een heleboel DIY recepten, maar die zijn bijna allemaal non-vegan. Mijn doel is dus om een DIY series te doen, maar dan veganized!! ^.^

Suggesties zijn heel welkom!!

De eerste DIY post die ik doe, is Chips! Ik ben er dol op en het is eigenlijk heel makkelijk om thuis te maken. Vaak zijn we er alleen te lui voor (vooral ik =.-)!

Stap 1. Was 2 aardappels en snij ze heel fijn met een mes, dunschiller, mandoline of wat je in huis hebt.

Stap 2. Zet de schijfjes aardappelen in een grote kom met koud water en laat ze ongeveer een half uurtje staan. Als je haast heb, kun je de schijfjes ook 1 voor 1 onder een koude kraan wassen. De zetmeel moet er namelijk af komen!

Stap 3. Droog de aardappelschijfjes. Zorg ervoor dat ze ook echt droog zijn. Dit kan met een handdoekje of keukenpapier.

Stap 4. Frituur de schijfjes in je friteuse (of andere methode) op 175 graden. Je kunt ze ook in de oven doen voor ± 10 minuten (let op hoe snel ze bruin worden).
 Stap 5. Frituur ze alweer, maar dan in 190 graden. In de oven kan dit ook op 190 - 200 graden. Je moet ze bakken totdat ze knapperig zijn!

Stap 6. Laat ze uitlekken en voeg kruiden toe naar keuze!

Eet smakelijk en veel plezier in de keuken!! 

Fey




0 reacties :

Een reactie posten

Leave a comment, message, greeting...I will read it!
(P.s. jammer genoeg lukt het mij niet om een reply achter te laten. Ik probeer dit te fixen! Ik lees en waardeer jullie comments wel ^^)