vrijdag 21 juni 2013

I Luv Kimchi! DIY Kimchi

Kimchi, de laatste tijd ben ik er dol op! Maar wat is Kimchi?
En hoe maak je het? Let op: updates september 2014. 

Ga je kimchi maken? Gebruik dit recept, of check de traditionele Koreaanse manier hier!

Kimchi is een Koreaans gerecht. Simpelweg zijn het gepekelde groenten. De meest bekende kimchi is gemaakt met Chinese Kool of met Spitskool. Maar eigenlijk kun je met alles kimchi maken.
De groenten worden ingelegd in zout (en misschien water) en Gochugaru (Koreaans peperpoeder).  Vaak wordt er knoflook, gember en bosui aan toegevoegd.

Kimchi wordt meestal naast het hoofdgerecht gegeten - in Korea is een maaltijd zonder kimchi eigenlijk niet compleet. Het wordt ook gebruikt als smaakmaker voor gerechten als soep, stoofschoters en rijstgerechten, maar ook in pannenkoeken, dumplings en op brood.  

Kimchi wordt een paar dagen gefermenteerd, waardoor de groenten een friszure smaak krijgen.

Een aantal kimchi zijn:

  1. Dongchimi: meestal gemaakt met daikon rettich, 2-3 dagen gefermenteerd, vaak in de winter gegeten, zonder gochugaru gemaakt, waterig. 
  2. Baek kimchi: grote stukken chinese kool met rettich, bosui, Aziatische Peer, knoflook, gember, kastanjes, jujube en suiker, maar zonder gochugaru, waterig.  
  3. Nabak kimchi: dunne chinese kool met rettich, gochugaru, knoflook, gember, komkommer en suiker, is mild en waterig, vaak in de zomer gegeten.  
  4. Mat Kimchi: in rechthoekjes gesneden chinese kool met vissaus. 
  5. Geotjeori: vers gemaakte kimchi (zonder fermentatie), vaak met chinese kool als basis en allerlei verschillende smaakmakers. Deze versie wordt vaak is restaurants geserveerd. Ik heb ook een snelle geotjeori gemaakt voor mijn Vegan sushi (foto hier).
  6. Ggakdugi: in stukjes gesneden Daikon rettich met zout, gochugaru, bosui en gember. Wordt 2 à 3 weken gefermenteerd, is pittig. 
  7. Chonggak kimchi: hele Daikon met gochugaru en smaakmakers, is pittig. 
  8. Oi sobaki: komkommer gevuld met chili en bosui. 
En wat als je het niet wilt maken, maar wel wilt proberen? 
Volgens Robin van Aziatische Ingredienten kan het beste op zoek gaan naar kimchi van het merk Chongga in Aziatische winkels. Kijk goed naar de ingrediënten om te kijken of het Vegan is!

Kimchi maken

Op de internet zijn er veel verschillende Kimchi recepten te vinden. Dit keer heb ik maar mijn eigen variant gemaakt. Hij is momenteel nog aan het fermenteren, dus kijken of hij lekker is. 
Hiervoor had ik ook 1 kilo kimchi gemaakt en dat is nu op.....ik heb er geen problemen mee gemaakt en ben zelf een grotere fan van fermentatie geworden ^.^

Stap 1: Snij de kool in stukjes. Ik heb in deze kimchi gebruik gemaakt van rode palmkool, om te experimenteren. Update: Je kunt de kool ook in 4 stukjes snijden. 

Stap 2: Zout de kimchi met ongeveer 60 gram zout. Zorg ervoor dat alle stukjes gemasseerd worden met zout. Voeg genoeg (gefilterde) water toe. Update; ik heb zowel met en zonder water de kool gepekeld, en mijn voorkeur gaat uit naar zonder water. Als je wel water gebruikt, hoe je de kool echter minder vaak te wassen. 


Stap 3: Zet een bord (of pandeksel) op de kool met wat gewicht erop, en laat dit ongeveer anderhalf uur tot twee uurtjes staan. Na de twee uurtjes, moet je de kool wassen (minstens 3 keer) en ongeveer 20 minuten in de vergiet laten staan. Spoel de kom waarin je de kool hebt laten staan.  

Update: Als je de kool in 4 parten snijdt, dan zou ik de kom gewoon bedekken met een doekje en na 1 uurtje de kool omdraaien. 

Stap 4: Pers 6 teentjes knoflook en een 
gemberstuk ter grote van je duim, met een knoflookpers in een aparte kom. 


Stap 5: Voeg suiker toe (mag je zelf weten hoeveel: kan 1 theelepel tot 80 gram zijn) 
en 2 tot 3 eetlepels 'zee smaak'. Je kunt gebruik maken van een Vegan no-fish saus of van wat umeboshi azijn. Update; een fijne vervanger is ook miso. Gebruik 1 eetlepel van je favoriete (sojavrije) miso + 60 ml soysaus of aminozuren. 


Stap 6: Mix 1 tot 5 eetlepels chilipepers (gewone chilipepers kun je ook gebruiken, 
gochugaru is wat milder van smaak). Update: Let op - Kimchi met chilipeppers smaakt 
anders dan met gochugaru. Wil je toch meer de gochugaru smaak hebben? Mix dan 1 eetlepel chilipeppers met 2 eetlepels scherpe paprikapoeder (of 1 eetlepel zoet / 1 eetlepel scherp). 



Stap 7: Snij een Koreaanse Rettich jullienne in reepjes. Plaats dit in de grote kom. 



Stap 8: Kies je smaakmakers! En rasp of snij deze in kleine stukjes en voeg ze toe, bijvoorbeeld:

Wortel




Appel


Ui


Stap 9: Mix de saus met de groenten. Als je niet genoeg saus hebt, kun je dit een beetje 
verdunnen met wat water. Update; Wil je een steverige saus? Kijk hier hoe je dat doet (stap 5 en 6) .


Je kunt beter gebruik maken van handschoenen, anders
ruiken je handen nog dagenlang naar kimchi!


Stap 9: vergeet de kool niet!



Stap 10: Masseer het mengsel totdat je veel 'koolsap' hebt voor ongeveer 5 minuten!





Stap 11: Plaats de kimchi in een schone, glazen pot. 
Druk de kimchi in de pot, zodat de sap naar boven stijgt. 




Stap 12: Laat dit net zo lang fermenteren als je het durft. 
Normaliter kun je dit al direct eten, of je kunt het 1 tot 5 dagen laten fermenteren. 
Als je nog meer lef hebt, kun je het zelfs nog langer laten fermenteren!
Update: Kimchi blijft altijd fermenteren. Door het in de koelkast te stoppen, 
vertraag je dit process. Je kunt het beste je kimchi 1 dag tot 28 uur op de aanrecht 
laten staan om rijper te worden (de smaken komen dan goed samen) en dan in 
de koelkast te zetten. De kimchi blijft net zo lang goed, als dat je het goed verzorgt
(niet de deksel te lang open laten staan, de kimchi goed aandrukken zodat hij altijd onder sap staat). 

Mijn kimchi fermenteert al voor de tweede dag, en het gaat nog goed. 
eigenlijk altijd houdbaar. Merk je dat er een schimmellaag op je kimchi komt? 
Haal die schimmellaag ervan af en ongeveer 1 - 2 cm van de kimchi die eronder lag. 
De rest van de kimchi is nog goed te eten. 

Hou jij van Kimchi?
Wat is jouw favoriet? Laat het weten in de comments :D

Eat. Enjoy!
En bedankt voor het lezen ^.^


donderdag 20 juni 2013

Vegan Sushi - Yum!

Moe van de Kappa (komkommer) en Avocado Makki's en heb je ideeën nodig voor Vegan Sushi?
Marisa Baggett heeft hele handige suggesties op haar website: klik hier!
Ik kwam haar toevallig tegen toen ik op zoek was naar suggesties voor sushi rollen.

Ik ben eigenlijk een grote fan van de Kappa en Avocado Makki, maar soms heb je gewoon eens wat anders nodig.

De sushi die ik gemaakt had waren:

Pinda-Komkommer Gunkan: een rijstbal met daarover wat pindasaus, pinda's, sambal, koriander en wat gember en geraspte daikon rettich. Dit alles is gewikkeld in komkommer (en zodat hij aan elkaar blijft plakken wat nori!)


Appel Nigiri: een rijstbal met wat appel (dat gedoopt is in rijstazijn), daikon en gember. 















Kimchi Inari: een inari zakje (zoete tofuzakje) met daarin een 'snelle' kimchi, gemaakt van wortels, broccoli en bosui.
Portobello en Walnoot Maki: een inside-out rol, gevuld met portobello gekookt in terriyaki saus, walnoten en bosui.  


Zoete aardappelen en shiitake makki: deze rol is gevuld met zoete aardappel en shiitaki (gekookt in terriyaki saus), een Japanse paddestoel. 
















Leftover rol: alles wat overbleef van de vorige rollen werd in deze rol gezet: zoete aardappel, komkommer, appel en wat shiitaki.










Sushi neemt veel tijd in beslag als je wilt maken. Vraag dus om hulp, of koop je tijd uit!
Wat je sowieso in huis moet hebben om sushi te maken (of op je boodschappenlijst) moet hebben staan is:


  • Sushi rijst of ronde bruine rijst. Sushi rijst is wit en zit eigenlijk vol 'lege' calorieën. De enige reden waarom ik hem gebruikt had was omdat ik nog een aantal zallen in mijn kast had staan.
    Kies het liefst voor bruine rijst OF als je helemaal geen rijst wilt, kun je ook gebruik maken van zonnebloemzaden! Week de zonnebloemzaden en vermaal dit tot een pasta in de blender of foodprocessor. Gebruik dit in plaats van sushi rijst ^.^
  • Nori vellen: geroosterde zeewiervellen van goede kwaliteit. Let op: raak niet in de verleiding om een hele grote pak te kopen tenzij je ook heel veel nodig hebt. Koop liever 1 of 2 kleine pakjes. Als je een grote pak koopt en dit langer open laat worden de vellen aangetast door vocht. 
  • Rijstazijn: kook liever rijstazijn in plaats van sushi azijn. Voordat je dit bij de rijst doet, los 1 eetlepel suiker en 1 theelepel zout in de azijn op.
  • Ingemaakte gember: deze gember wordt gegeten tussen de sushi in om je pallet te reinigen.
  • Wasabi: deze pasta of poeder is erg sterk. Let dus op hoeveel je in je sushi doet of hoeveel je op de sushi zet. Deze wasabi is eigenlijk geen echte wasabi...echte wasabi is veel zachter van smaak.
  • Sojasaus: sojasaus is niet verplicht, maar wordt vaak gebruikt om de sushi in te dippen. Het is afhankelijk van je smaak of je dit wel of niet wilt doen. Een alternatief is bijvoorbeeld wat citroensap met zout of wat ume boshi azijn.
  • Gember: gember staat al op de lijst, maar wat verse geraspte gember op je sushi is ook heerlijk!
  • Rettich: de meest gebruikte rettich voor sushi is de Daikon Rettich. Ik had op dit moment geen daikon, maar gewoon gebruik gemaakt van een Roze Rettich. Was ook prima - rasp het gewoon op je sushi!
  • Optioneel: Inari zakjes: zoete tofuzakjes, die kunnen leiden tot interessante smaakcombinaties ^.^

  • Ingrediënten voor je vulling: kies zelf je favoriete vullingen.

  • Bamboomat: nodig voor het rollen van je sushi!
Hopelijk is de lijst zo compleet. Wat is jouw favoriete sushi?
Laat het weten in de comments!
Wist je dat je kans maakt op een Vegan kookboek? Kijk hier: Now and Zen Epicure.

Eat. Enjoy!

donderdag 13 juni 2013

De Boerenmarkt: verse Biologische producten

Ooit bij een boerenmarkt geweest? Ik volg vele Amerikaanse blogs en was steeds jaloers wanneer de auteurs uitgebreid een blog schreven over wat ze op die dag bij de Farmer's Market hadden gehaald. Maar toen kwam ik erachter dat er in Nederland ook veel verschillende biologische boerenmarkten zijn. Ook in Den Haag....ik ben er heel vaak langs gelopen zonder echt rond te kijken. Maar dat is veranderd!

Ik zal in het vervolg waarschijnlijk meer over schrijven.
Gisteravond had ik een gegrilde groenteschotel gemaakt met diverse groenten. Ik maakte gebruik van de Chioggia Biet, een biet dat mooi roze en wit gestreept is. Het voordeel is dat je handen niet rood / rozé zijn nadat je de biet in stukjes hebt gesneden. Ook zijn ze iets zoeter en hebben ze minder een 'aarde' smaak.


Bietjes zijn heel lekker als je ze in de oven doet (op 200° voor ongeveer 45 minuten). Doe de stukjes in een ovenschotel met wat olie, peper en klein snufje zout. Als je het nog fancier wilt maken kun je ook balsamic vinegar door het gerecht heen doen.


Bloemkool is ook heel lekker als je dit in de oven doet. Zet ze op een bakplaat met wat olie en zout en plaats ze boven of onder de bietjes. Check na ongeveer 35 minuten of ze gaar zijn en laat ze anders nog 10 minuutjes bakken.

Verder had ik ook nog wat verse sperziebonen gekocht op de boerenmarkt. Deze waren super lekker! De sperziebonen hadden we gestoomd en geserveerd in een mosterd-ahornsiroop vinaigrette. De combinatie zoet, hartig en zuur ging heel goed samen.    


Een wat duurdere item (maar zeker waard) was een bakje met Belgische aardbeien. Deze waren heel erg lekker! Heerlijk en zoet....perfect om zo op te eten. Het enige wat ze nodig hadden was een spoeltje onder de koude kraan.  


Ga jij vaak naar de Boerenmarkt? Zo ja, waar? Wat zijn jouw favoriete items?
Laat een comment achter ^.^

Eat. Enjoy

woensdag 12 juni 2013

Win: The new Now and Zen Epicure Vegan kookboek

Ik heb een tijdje geleden weer een aantal Vegan kookboeken gekocht (online - uit Amerika).
En met deze boeken maak ik hele lekkere gerechten!
Daarom dacht ik dat ik één van deze boeken met één van jullie
kon delen. 

Het boek: The new Now and Zen Epicure geschreven door Miyoko Schinner.
Ik heb al eerder een recensie geschreven over één van haar andere boeken: Artisan Vegan Cheeses
Miyoko is populaire persoon in de Vegan wereld: ze was de eigenaar van een vegan food bedrijf en is nu actief in de culinaire wereld. De recepten in het boek zijn een weerspiegeling van de recepten die ze in de Now & Zen Bistro gebruikt.  

Zo ziet het boek er uit: 


Waarom heb ik voor dit boek gekozen? 
Nou ik ben dol op de Japanse keuken, en ik had wel verwacht dat er veel recepten 
met tofu zouden zijn, maar ik dacht dat ik ze met iets kon vervangen. 
Dit lukt heel moeilijk, dus hoop ik dat de winnaar er beter gebruik van kan maken. 

Hoeveel kost dit boek?
Als je het boek hier in Nederland zou willen kopen, kost het 19.95

Wat moet je doen om dit boek te winnen?
Promoot Veg-eats! 
Vertel je vrienden en familie via sociaal media of noem deze blog in jouw blog!
Spread the word :)
Stuur ons de link naar je post / maak er een foto van / laat een comment achter ^.^

Ben je net als ons en doe je niet echt aan sociaal media?
Maak dan een yummy vegan gerecht klaar en stuur ons het recept en de foto's op.
Je kunt een email versturen naar: vegeatsblog@gmail.com



Ik ben momenteel bezig met het schrijven van mijn scriptie, dus
ik zet de deadline maar op 6 juli. 
Uiterlijk 8 juli krijgen jullie te horen wie de winnaar is. 

Welke prijzen moeten we de volgende keer weggeven? 
Laat het ons weten in de comments ^.^

Bedankt voor het lezen!
Eat. Enjoy ^.^




maandag 10 juni 2013

Aloë Vera - drink / eet het vaker!

Aloë is een wonderbare plant, je kunt het voor meerdere dingen gebruiken.
Ik weet nog de eerste keer dat mijn moeder een 'stinkend' blaadje aloë vera pakte,
om op mijn wondjes te smeren, toen ik een keer was gevallen. Mijn wondjes genazen
mooi en snel, en ik speelde al snel weer buiten!

Gelukkig stinken de aloë blaadjes die je hier kunt kopen niet zo erg als die op Curacao ^.^
Aloë heeft niet alleen een medicinale werking, maar het heeft ook een stimulerende werking
op het immuunsysteem. Daarnaast heeft aloë een gunstige invloed op je spijsvertering.



Hoe maak je aloë schoon?

Heb even een videotje geyoutubed ^.^ Zie hieronder :)


Aloë kun je echt overal in gebruiken:
  1. Gebruik het met een paar van je favoriete ingrediënten en maak een smoothie.
  2. Blend het met wat water voor een gezonde ongezoete aloë vera juice
  3. Gebruik de jel op wondjes.
  4. Gebruik de jel als haarmasker of shampoo of leave-in conditioner
  5. Gebruik de jel als lotion 
Zoals je ziet kan je er veel mee doen. Drink aloë regelmatig - het heeft bijvoorbeeld een anti-verouderende werking.

Waar gebruik jij aloë voor? En waar ken je het van?
Laat een comment achter. 

Eat. Enjoy ^.^  
Fey