woensdag 29 januari 2014

Hoe gaat het met jouw doelen?

Dus een paar weken geleden heb ik een blog geschreven over verantwoordelijkheid nemen betreffende je doelen. Mijn doelen waren:



Ik, 7 jaar terug en ±20 kilo lichter ^.^
  • Minimaal 2 keer naar de gym gaan, tenminste 1 keer in het weekend. 
  • Vaker updates posten (minimaal 1 keer per week).
  • 3 keep per dag eten op een geregelde tijd
  • Mijn conditie en energie verbeteren.

Dit zijn dus 4 simpele, specifieke doelen. Mijn uiteindelijke doel is in het algemeen een gezonder mens te zijn. Je leven veranderen is geen makkelijk proces. Je moet er veel moeite voor doen. Dus hoe gaat het tot nu toe?

Raw Banana Chocolate Pie
  • Minimaal 2 keer naar de gym gaan: Gehaald! De vorige twee weken is het mij gelukt, ondanks mijn drukke schema, om 2 keer per week naar de gym te gaan. In de eerste 1.5 weken had ik mega spierpijn en dat was absoluut niet prettig. Maar nu valt de spierpijn mee ten opzichte van de eerste twee keren.

    Ik realiseer mij nu dat ik mezelf een plezier doe als ik naar de gym ga. Ik kan mijn stress ergens kwijt, ik slaap hierdoor beter en mijn lichaam lijkt soepeler te worden. Dus yay!

    Hoe blijft mijn motivatie erin? Een partner, die je pushed om naar de gym te gaan, werkt zeker goed! Mijn partner is mijn broertje...hij is nu bezig met weighttraining, en hij pushed mij om steeds met hem mee te gaan. Als ik aan het trainen ben, laat hij mij ook weten of ik iets fouts doe, en verbeterd dan mijn houding.

    Een andere motivatie kun je vinden op Youtube. Youtube zit vol met inspirerende verhalen van mensen die hun weightloss journey aan het doen zijn of die al behaald hebben. Iemand die ik in mijn abbonementen heb is David So. Zijn Funny Fat Fit videos zijn Funny en je kunt je zeker inleven in wat hij op dit moment voelt.


  • Vaker updates posten. Ik denk dat het mij gelukt is om minimaal 1 keer per week te posten. Ik zou het liefst 3 keer per week een blog willen posten, maar in verband met mijn huidige schema is dit niet haalbaar. En dit is zeker moeilijker te doen als je recepten dan mislukken!

    Ik had bijvoorbeeld in de vorige posts gezegd dat ik recepten zou posten met banana bread en nog wat dingen, maar die zijn mislukt.... Tja, dan moet je wat anders bedenken.


  • 3 keer per dag eten op een geregelde tijd....Uhm.... ha ha, ik denk dat dit toch wel mijn grootste uitdaging is. Als ik op stage ben, dan eet ik wel op een geregelde tijd mijn lunch (13.00, 2 keer per week), maar wanneer ik op school ben / thuis, dan is dat moeilijk haalbaar. Waarom? Ik heb hier verschillende redenen voor.

    1. Wanneer ik op school ben, neem ik meestal een zware laptop mee, en heb ik geen zin om ook eten mee te schouwen. Gelukkig is dit mijn laatste week dat ik fysiek naar school moet gaan (t/m volgende week), en dan kan ik me volledig richten op mijn stage (bijna mijn Master af...Yay!)

    2. Ik woon met 2 allesvreters. Allesvreter 1 koopt zijn eigen dingen en sleept mij mee naar de gym :) Allesvreter 2 (hubby) eet al mijn lunchitems en dingen die ik voor mijn lunches heb klaargemaakt op. Ja, natuurlijk maak ik het ook voor hem, maar hij denkt dan dat de dubbele porties beide voor hem bedoeld zijn ^.^ *zucht* Dan ben ik blij dat ik eindelijk lunch heb...en dan kan ik het niet vinden!

    3. Afkicken is moeilijk. Voor mensen die hier nieuw zijn: ik ben vegan, vooral voor mijn gezondheid. Ik heb allergieën voor een heleboel dingen (zuivel, soja, sea food en dergelijke) en mijn darmen hebben een probleem met het verwerken van vlees. Vegan zijn is dus een logische optie voor mij :D

    Vorige maand heb ik besloten om even van mijn eetwijze af te stappen om te kijken om een beetje tolerantie tegen deze voedselgroepen (zuivel en vlees)op te bouwen omdat ik in plaats van een direct reactie, een latente (vertraagde) reactie heb (versus directe reactie op soja en sea food).

    Voor mij is het makkelijk om van vlees af te stappen, omdat mijn lichaam er nu een soort afweer van heeft gekregen (wordt heel misselijk bij eten vlees), maar ik heb nog altijd een zwakte voor burgers (!). Maar oké, vlees ik niet het probleem. Daar kan ik zonder. Waar ik nog wel moeite mee heb ik zoete dingen, zoals gebak of chocolaatjes en vooral pizza. Ja, ik heb moeite met junkfood. Krijg steeds cravings naar en het is gewoon irritant.

    Nu moet ik natuurlijk mijn eetpatroon weer op orde krijgen (geen allergie foods meer), zodat ik weer meer energie krijg en mijn immuunsysteem kan opbouwen voordat ik ernstig ziek wordt (zoals dat voor mijn veganisme het geval was). Dus dit moet ik sterk verbeteren.
 Door mij aan de 3 vorige doelen te houden, kan ik mijn 4de doel bereiken: betere conditie en energie. Ik merk dat de gym al helpt, maar ik denk dat ik nog meer voor me lichaam kan doen door geregeld vitamines (B, C en D) in te nemen en door meer superfoods te gaan eten. Ik denk niet dat ik nog ben afgevallen (ik vermijd de weegschaal ^.^)...maar ik zie wel als mijn broeken mij niet meer passen. 
Ik, nu. ± 20 zwaarder -.-

Dit was mijn update post. Hou gaat het met jouw doelen? Ben je on the right track? Of gaat het nog moeilijk? Laat het mij weten! Ik lees je comments :) 

Bedankt voor het lezen en tot de volgende keer :)


    

woensdag 22 januari 2014

Zeg nee tegen verspilling! Koelkast ontruimen...



Hoe ga jij verkwisting tegen? Eén tip (klik hier) was om groenten en fruit op ooghoogte in je koelkast te zetten. Zo gebruik je meer groenten in je eten, en ga je verspilling tegen.

Een tweede tip is natuurlijk om ietsjes minder groenten te kopen dan je gewend ben, en kijken of je met deze hoeveelheid rondkomt.

En, wat als, je na al deze tips toch merkt dat je groenten ruim 2 weken in je koelkast blijven hangen? Nou, geen probleem. Volg dan deze regel: 

Voordat je nieuwe boodschappen gaat halen, moet je de rijpere groenten en vruchten in je huis gebruiken. 


Hoe dan?

Ik al een tijdje (1 à  weken) een paar groenten in huis staan:

  • Pompoen
  • Appels
  • Peren
  • Bananen
  • Kool
  • Paprika
  • Wortels
  • Pastinaak
  • Bloemkool
  • Zoete aardappel
Voordat ik vandaag boodschappen ging doen besloot ik dus al deze groenten te verwerken. Ik had de pompoen, bloemkool, pastinaak en wortels in stukken gesneden, ingesmeerd met olie en gezouten. Toen heb ik ze voor ongeveer 1 - 1.5 uur in de oven laten staan op 200°

De appels en peren had ik in kleine stukjes gesneden en in een grote pan gedaan. Dit heb ik toen op mid-hoge vuur gezet voor ±18 minuten tot ik appel/perenmoes kreeg. Dit kun je zeven. 

Appelmoes kun je lekker gebruiken als ontbijt, of om sauzen te versterken, maar het liefst
gebruik ik appelmoes als ei-vervanger. Het maakt je gebak dan nice en fluffy. Omdat je 
geen suiker toevoegt, kun je het vrijwel overal in gebruiken. 



De rest van de groenten heb ik gebruikt om een bouillon te trekken. Gebruik hiervoor een ui, die je dan in 4 parten snijdt (hoeft niet te pellen), 4 tenen knoflook, bleekselderij, paprika, kool, zoete aardappel of whatever groenten je tot beschikking hebt
Om de bouillon een lekker hartige smaak te geven voeg ik altijd een boonsoort toe. Zoals je misschien al weet moet je geen witte, zwarte of soortgelijke bonen toevoegen zonder ze eerst 10 minuten op het vuur te koken (dan kook je het "gif" weg). Ik voeg meestal linzen, erwten of mungbonen toe. In dit geval heb ik berglinzen toegevoegd. Voor extra flavor voeg wat laurierbladen, 1 eetlepel komijn en koriander en wat zout toe.  


Dit heb ik 8 uren in de slowcooker laten staan, maar je kunt dit natuurlijk ook op het vuur laten koken. 

Als je eenmaal klaar bent, kun je de groenten en kruiden eruit zeven en de bouillon opslaan in een glazen fles of potje. 

Met de bloemkool ga ik een bloemkool-pastinaak-wortel curry soep maken (variant van dit recept: wortel curry soep). 

Met de pompoen kun je veel verschillende dingen doen: in brownies verwerken of
in je havermout, taart mee bakken, puree van maken, in plaats van spaghetti gebruiken. Enfin eindeloze mogelijkheden. Ik ga er waarschijnlijk kroketjes van maken. 



Het laatste ingrediënt dat ik nog niet genoemd had waren de bananen. Bananen zijn heel makkelijk. 
Je kunt ze in stukjes of in tweeën snijden, invriezen en later voor de smoothies gebruiken. Je
kunt ze alvast pureren, invriezen en dan als ei-vervanger gebruiken. Maar je kunt
ook lekkere muffins en gebak mee maken. Eén van mijn favoriete dingen is bananabread. 
Dat ga ik morgen maken..(recept hier)! 


Hoe ga jij verkwisting tegen? 
Laat het mij weten door een comment achter te laten.
Bedankt voor de aandacht en tot ziens ^.^









zondag 19 januari 2014

Professor Grunschnabel Indian Winter

Ik heb al eerder een van deze icecreams gereviewd, en die kun je dus hier vinden: Review Madagascar Matcha. Dit is de tweede kans die ik professor Grunscnabel geef. 

Dit keer: Indian Winter, gemaakt met verse gember, kokosmelk en kruiden. 


Het kenmerk: het ijs is op plantaardige basis. Ook wordt er geen
gebruik gemaakt van sojamelk. Hun voornaamste ingrediënt in al hun ijs 
is kokosmelk. Dat maakt de ijs lekker romig. Daarnaast hebben ze
lekker aparte smaakcombinaties.


De smaken: Zoals je op de foto kunt zien heeft professor 
Grunschnabel best veel verschillende smaken. Je hebt Madagascar
Matcha, Chochocolate, Cafe el Khatib, Jasmine Orange Yuzu, SalmiaCoco, 
Indian Winter, Canelle Glorieuses, Siam Horapa Coco en Banana Bahiana.
Je hebt ook Brasil Basil Lime, Framboise  Extase, Fresas del Habanero,
Kyoto murasaki,  Mama Mango maracujá en Reinette d'or amandes.


De website kun je hier vinden: www.grunschnabel.nl 


De Beoordeling
Textuur: Lekker romig, geen korreltjes. Schept net als roomijs. Zitten 
stukjes gebroken zwarte peperkorreltjes in. 

Smaak: Bij de eerste hap was ik een beetje teleurgesteld. Ik verwachte dat
de Indian Winter naar Chai zou smaken, maar het was net alsof ik bevroren
curry at (wel trouwens impressed dat ze de curry smaak zo goed doorgevoerd hadden). 
Na nog een paar happen begon de curry smaak wat meer op de achtergrond te vallen, 
en kreeg je een andere smaak. Deze was wel interessant. 

Ik kon zeker peper en een beetje gember proeven, en ik meende ook
koriander en kardemom te proeven, maar misschien zit dat er helemaal niet in :) 

All-in-all, hier heb ik nog geen duidelijke mening over. Het was 
wel een aparte smaak, en het is zacht van smaak, maar ik weet
niet of ik er echt van hou of dat ik hem niet lekker vind. Ik zou het
een 6.5 / 10 geven voor de smaak. 

Kwaliteit: Daar kan ik eigenlijk niet veel over zeggen. Ik vind het alleen superjammer
dat dit ijs, voor die prijs, niet biologisch is.  

Prijs: Eén bakje kost ongeveer 5,45. 

Verkrijgbaarheid: bij grote Ekoplaza's (niet allemaal). Kijk eventueel
op de website voor een verkooppunt bij jou in de buurt. 

Aanrader? Probeer het zelf, ik heb al twee smaken op: 
één dit ik te bitter vond, en de andere vind ik oké. 

Probeer het zelf. Tenzij je allergisch bent voor kokos, is de kans 
groot dat je als vegan, soy-free vegan, zuivel/soja allergie of bij een gluten
allergie deze ijs kunt proberen. 

Heb jij al Professor Grunschnabel Ijs gehad? Wat is jouw favoriete smaak?
Of wat is jouw ervaring ermee?
Bedankt dat je dit leest en hopelijk zie ik je weer ^.^ 

woensdag 15 januari 2014

Eet meer fruit en groenten met deze tip!

Vooral wanneer je het druk hebt, of helemaal geen zin hebt om te koken is het moeilijk om
groenten naar binnen te werken. Bij de wekelijkse schoonmaak van je koelkast merk je opeens: OOPS! Heb ik weer de boerenkool laten verwelken? En waarom heb ik deze kruiden niet gebruikt? Zo'n zonde. Het is eigenlijk een schande dat je al je groenten in de groentela moet proppen. En daarom deze tip:

Zet al je groenten en fruit op ooghoogte. 

Yes, zet al je groenten en fruit op de eerste 3 rekken / alle rekken behalve de groentela van je koelkast. Je kunt dit op verschillende manieren doen:

  • Doe een licht vochtig (100%) katoenen doek op de koelkast rek en spreid de groenten uit op de doek  (of wrap de groenten erin). Vervang de doek om de 3 dagen en hou het doekje vochtig (dan gaan je groenten langer mee). 
  • Plaats verschillende doorzichtige bakken op de koelkastrekken en vul ze met groenten. Dit kun je doen op soort (knollen en wortels bij elkaar, fruit bij elkaar) of op kleur. 
  • Of op je eigen manier :)
De rest van de rekken vul ik met leftovers, gefermenteerde groenten en andere dingen. De groentela vullen we met voornamelijk de boodschappen van mijn broertje (die nog van zijn vlees geniet). 

Ik heb gemerkt dat dit je meteen forceert om, als je de koelkastdeur opendoet, na te denken over wat je met bepaalde groenten gaat doen. Daarnaast denk je ook meteen welke groenten als eerst gebruikt moeten worden, zodat ze niet bederven. 

De voordelen: Je eet meer groenten en fruit (Yay!). En je bespaart meer geld door geen groenten weg te gooien. Je krijgt ook een beter gevoel over jezelf, omdat je koelkast vol zit met allerlei gezonde veggies! 

Wat doe jij om meer groenten en fruit te eten? En gebruik jij deze methode? 
Bedankt voor de aandacht en tot de volgende keer!

    

donderdag 9 januari 2014

Verantwoordelijkheid nemen!

Goede voornemens....iedere jaar zie en hoor ik mensen die het nieuwe jaar ingaan met talloze doelen en voornemens, die ze al falen in de eerste paar weken. Waarom is het zo moeilijk om je aan zulke goede voornemens te houden?

Ik ben altijd gefascineerd geweest met de relatie die mensen hebben met eten, vooral mij eigen relatie. Soms besef je niet hoe messed up die relatie is, totdat je er een keer bij stilstaat. Als ik moet kijken naar mijn relatie met eten over de jaren heen, moet ik wel een beetje lachen. Als kind
vond ik het leuk om van alles te proberen en at ik alles wel op.

Tegen de tijd dat ik een tiener was vond ik al veel minder dingen lekker en was ik bang dat ik een super allergische reactie zou krijgen als ik iets verkeerd / nieuw at (was 1 keer gebeurd). Als jong volwassene heb ik gezien dat de wereld heel veel te bieden heeft qua voedsel keuze en wou ik weer van alles proberen. Maar door stress en andere dingen was voedsel niet meer een "keuze" geworden, maar iets waar ik van afhankelijk was in een meer emotionele manier. Mensen beseffen vaak niet dat voedsel een medicijn voor je lichaam is. Het geeft je energie, of het maakt je juist heel slap...in het kort: you are what you eat. 


Waarom dit verhaal? Eén van de meest voorkomende goede voornemens heeft te maken met eten, en vooral het afvallen. Maar dit lukt heel veel mensen niet. En dat is eigenlijk best jammer. Hoe kun je het best volhouden?

- Je moet niet te veel willen in 1 keer. Als je al teveel energie steekt in de eerste keren dat je naar de gym gaat, in plaats van dat je rustig begint en spiermassa opbouwt, dan hou je al snel op. I have been there. 

- Hou je voortgang bij: schrijf het op, vertel het aan je vrienden en familie, en spoor de mensen in je sociale netwerken aan om op je te letten, om eens in de zoveel keer te vragen hoe het gaat en wat je nog moet bereiken. Studies tonen aan dat je veel eerder een doel bereikt, als er sociale controlle plaatsvindt. Ook heb je je doel geopenbaart, dus heb je meer motivatie om hieraan te voldoen.

- Zoek een partner: dit kan iedereen zijn, bijvoorbeeld een familielid of echtgenoot, vrienden of iemand die je bij de gym bent tegengekomen met hetzelfde doel als jij. Het is niet leuk om in je eentje iets te doen, met z'n tweëen is het veel leuker.

- Wees heel specifiek met je doelen en geef een tijdsaanduiding aan. Dus, bijvoorbeeld als je gewicht wilt verliezen, zeg dan tegen jezelf: Ik wil de komende 2 maanden 2 kilo aan gewicht verliezen of ik wil mijn lichaamsvet met 4% verlagen in de volgende 6 maanden. Wees specifiek. Hoe specifieker, hoe beter, en hoe eerder je je aan je doelen hou.

Als je deze stappen volgt, dan heb je een betere motivatie en een betere basis om je doel vol te houden. En bij deze, ga ik ook mijn eigen advies opvolgen ^.^


Ik ga al naar de gym met mijn broer maar ben van plan dit veel vaker te gaan doen (minimaal 2 keer per week, tenminste 1 keer in het weekend), en ik zal vaker updates posten (minimaal 1 keer per week), vooral ook voor mijzelf. Mijn doel is gewoon om mijn conditie en energie te verbeteren (20 minuten kunnen fietsen zonder dat mijn hartslag voorbij de 160 gaat en dat ik tenminste 3 taken op een dag kan vervullen zonder me 'kapot' te voelen). Mocht ik daarbij afvallen, is dat een grote plus.

Alleen naar de gym gaan is niet voldoende. Dat je vegan bent, betekent niet per se dat je supergezond aan het eten ben. Mijn doel is daarom om tenminste 3 keer per dag te eten, op een geregelde tijd (breakfast, lunch en dinner). Dus dit jaar ben ik van plan om lekkere, snelle en gezonde recepten te gaan posten op de blog ^.^

Dus mijn doelen weer op een rijtje:
- Minimaal 2 keer per week, tenminste 1 keer in het weekend naar de gym gaan.
- Vaker de blog updaten (minstens 1 keer per week).
- 3 keer per dag eten op een geregelde tijd.
- Mijn conditie en energie verbeteren (20 minuten kunnen fietsen zonder dat mijn hartslag voorbij de 160 gaat en dat ik tenminste 3 taken op een dag kan vervullen zonder me 'kapot' te voelen).

Maar wat is jouw goede doel? Ik wil het graag weten! En hoe ben je van plan die te bereiken?

woensdag 8 januari 2014

Review Professor Grunschnabel IceCream

Soms kom je leuke / rare dingen tegen als je boodschappen aan het doen bent. Dit was
een Vegan ijs, zonder soja, maar helaas niet biologisch. Toch leuk om te proberen, dus
één van de smaken gepakt (vorige week inmiddels + ik heb hier zelf voor betaald) en
geproefd. Hierbij mijn review van Professor Grunschnabel Madagascar Matcha,
 gemaakt met kokosmelk, matcha groene thee, vanilla en limoensap sap.



Het kenmerk: het ijs is op plantaardige basis. Ook wordt er geen
gebruik gemaakt van sojamelk. Hun voornaamste ingrediënt in al hun ijs 
is kokosmelk. Dat maakt de ijs lekker romig. Daarnaast hebben ze
lekker aparte smaakcombinaties. 

De smaken: Zoals je op de foto kunt zien heeft professor 
Grunschnabel best veel verschillende smaken. Je hebt Madagascar
Matcha, Chochocolate, Cafe el Khatib, Jasmine Orange Yuzu, SalmiaCoco, 
Indian Winter, Canelle Glorieuses, Siam Horapa Coco en Banana Bahiana.

Je hebt ook Brasil Basil Lime, Framboise  Extase, Fresas del Habanero,
Kyoto murasaki,  Mama Mango maracujá en Reinette d'or amandes.
Ik vind het leuk dat als je bijvoorbeeld Spaans, Frans en Japans kent, je
ongeveer de ingredienten kunt raden gebaseerd op de naam, bijvoorbeeld
Kyoto Murasaki  betekent Paarse Kyoto en heeft dan waarschijnlijk
paarse bessen (casis?) erin :) ..even checken op de website...Yay! Correct.

De website kun je hier vinden: www.grunschnabel.nl 


De Beoordeling
Textuur: Lekker romig, geen korreltjes. Schept net als roomijs. 

Smaak: scherp en bitter. Ik ben eigenlijk wel een fan van traditionele Japanse Matcha,
maar de bitterheid in deze ijs was wel net te veel voor mij. Ik was eigenlijk verbaasd dat de
limoensap de bitterheid niet had weggenomen, en die proefde ik ook nauwelijks. 
De zoetheid van het ijs was wel net genoeg - niet te weinig en niet te veel. En er was ook geen sprake van een nare aftertaste. 

All-in-all, ik was er geen grote fan van, maar mijn hubbie wel. 
Hij heeft de hele bak in zijn eentje
opgepuzzelt. Ik ben wel bereid om nog een andere smaak te proeven,
misschien dat het voor mij wel wat is.

Kwaliteit: Daar kan ik eigenlijk niet veel over zeggen. Ik vind het alleen superjammer
dat dit ijs, voor die prijs, niet biologisch is.  De smaak vond ik zelf
te bitter (misschien dat de thee op een te hoge temperatuur was gemaakt?), 
maar het liet me eigenlijk wel erg aan matcha thee denken, en
dat proefde je wel overduidelijk. 

Prijs: Eén bakje kost ongeveer 5,45 als ik het me goed herriner. 

Verkrijgbaarheid: bij grote Ekoplaza's (niet allemaal). Kijk eventueel
op de website voor een verkooppunt bij jou in de buurt. 

Aanrader? Ik kan dat nog niet eerder zeggen. Ik moet tenminste twee andere
flavors proberen om hier een eerlijk oordeel over te hebben, en iets
te vinden wat ik wel lekker vind. 

Probeer het zelf. Tenzij je allergisch bent voor kokos, is de kans 
groot dat je als vegan, soy-free vegan, zuivel/soja allergie of bij een gluten
allergie deze ijs kunt proberen. 

Ik zag de ijs en ik dacht gewoon, hé handig als je naar zoiets op zoek bent. 
Nou, enjoy. Al 4000 keer is deze site gelezen (voor mij al heel wat!). Dus bedankt
dat je dit leest, en hopelijk zie ik je weer ^.^