maandag 25 mei 2015

Suikervrije & Olievrije Granola: Sunrise Granola

This post is also available in English! Please read it here: Sunrise Granola

Ik ben er erg gewend aan geraakt om s'morgens zoet ontbijt te eten. Daar ik geen eieren lust, heb ik als kind haast nooit een hartig ontbijt gehad. Dus een suikervrij ontbijt leek mij een uitdaging. Hoe zou dat smaken? Hoe zou mijn lichaam daarop reageren?

Ik ben een fan van havermout of cruesli als ik opsta. Ik maak bijna altijd zelf havermout en ook mijn eigen cruesli (zie hier). Suikervrij granola is heel makkelijk om zelf te maken. Je moet maar zelf je smaakprofiel opstellen. Dus ik heb twee verschillende versies geprobeerd te maken. Hier de eerste!

Sunrise Granola (Sinaasappel, Amandel-Cashew Granola met Sesamzaden, Pompoenpitten en Paranoten)

1 Halve Sinaasappel (sap & zest)
1 el Appelmoes (suikervrij)
200 gram havervlokken
1 el Amandel-Cashew boter (of pindakaas)
1 tl kaneel en tumeriek
zout
Handjevol sesamzaad, pompoenpitten en paranoten

1. Verwarm de oven voor op 190°c. 
Snij een sinaasappel door de helft en pers het sap uit. 
Haal ook de schil eraf met een zesteur en voeg dit toe. 


Voeg er 1 eetlepel appelmoes aan toe. 



2. Weeg alvast je havervlokken. Het hoeft niet precies 200 gram te zijn, 
maar zo krijg je wel het beste resultaat. 


3. Pak jouw favoriete notenboter (ik had een potje Amandel-Cashew boter). 
Voeg 1 eetlepel toe aan je sinaasappel/appelmoes mix. Mix alles goed.
Als je notenboter dik is, kun je dat eerst het beste prakken en dan mixen.  



4. En nu wat kruiden: voeg 1 theelepel kaneel en tumeriek toe aan de havervlokken. 
Om de smaak te verbeteren gebruik je ook een snufje zout


5. Mix nu de natte ingrediënten en droge ingrediënten goed. 
Zorg ervoor dat alle vlokken nat zijn. Voeg ook je noten en zaden als je alles gemixt hebt 
(ik was het zelf vergeten ^.^). 



6. Verspreid de vlokken op een bakplaat en zet dit in de oven voor totaal 15 - 25 minuten (afhankelijk van jouw oven). Check wel elke 5 minuten, en keer de havervlokken steeds. Let op: ze kunnen makkelijk verbranden (wat in mijn geval een beetje gebeurde). 


7. Haal de vlokken uit de oven wanneer ze helemaal krokant en droog aanvoelen. Laat de vlokken
helemaal afkoelen voordat je ze in een bakje zet (anders worden ze weer vochtig). 


Deze granola is niet zoet, dus als je nog wat zoetigheid mist moet je een handjevol rozijnen toevoegen. Maar het is wel lekker.  
De volgende keer post ik mijn recept voor mijn carrot cake inspired granola.

Wat is jouw favoriete suikervrij ontbijt? 
Laat een berichtje achter!

Remember, eat your veg! ^.^






0 reacties :

Een reactie posten

Leave a comment, message, greeting...I will read it!
(P.s. jammer genoeg lukt het mij niet om een reply achter te laten. Ik probeer dit te fixen! Ik lees en waardeer jullie comments wel ^^)